Jag har verkligen försökt få ordning på min webbplats och göra den mer användarvänlig, men det känns som om jag inte riktigt vet vad jag ska fokusera på. Jag har hört att användarupplevelse (UX) är superviktigt för att behålla besökare, men jag känner att det är så mycket att tänka på – från design till navigering och laddningstider. Jag vet inte om jag borde anställa en expert för det eller om jag kan lösa det själv. Någon som har varit i samma situation?
Jag har varit där och kan verkligen relatera! För mig var det en stor skillnad när jag började tänka på hela kundresan på min webbplats. Jag testade olika designlösningar och fokuserade på att göra navigeringen så enkel som möjligt. Ett bra tips är att verkligen testa sidan med riktiga användare och se hur de interagerar med den. Det gav mig massor av insikter. Om du inte känner dig säker kan det vara värt att ta hjälp, men ibland räcker små förändringar för att få bra resultat. Kolla gärna på Sociala medier för fler tips!
När det kommer till UX och webbdesign tycker jag att det viktigaste är att alltid sätta användaren först. En enkel och tydlig navigering är nyckeln, och det gäller att hålla saker så intuitivt som möjligt. Jag tror också att man inte ska vara rädd att göra tester, även om det känns som små justeringar. Ibland handlar det om att göra små förändringar för att skapa en stor förbättring i användarupplevelsen. För mig handlar det om att hela tiden försöka göra webbplatsen mer lättanvänd och snabb.